Andrzej Gaj

O ile chodzi o głośną sprawę zapoczątkowaną zatrzymaniami w czerwcu 1998 roku w Mielcu,spory swój udział w niej posiada WSK PZL Mielec. W zasadzie wszelkie oskarżenia powiązane są z tąkorporacją. Jakie padały zarzuty? Jakie były wyroki? Mielecka afera swójpodstawowy wątek opiera głównieo wątek Antonowa. Chodziło o uzyskanie licencji na produkcję i sprzedaż rosyjskich samolotów An-28 z pewnymimodyfikacjami. Regulacja nierozstrzygniętej kwestii miała znaczenie, ponieważ zakłady lotnicze wygrałyprzetarg na dostawę Skytrucków. Strona ukraińska zablokwała realizację przetargu, domagając się licencji na prawa autorskie. Ażeby załagodzić sytuację, na Ukrainę wysłana została delegatura, składająca się m.in. z pełnomocników Grand Ltd.Skutkiem spotkania było doprowadzenie do ugody, za co zagraniczna spółka otrzymała wynagrodzenie w wysokości 16 milionów PLN. Wzbudziło to podejrzenie prokuratury, która zauważyła w tym przekłamanie związany z fałszowaniem papierów, itd.

Afera w Mielcu dotyczyła również wątku Cargo, który był niejako następstwem wyżej opisanych wydarzeń. Przetarg został wygrany i zobowiązywał mieleckie zakłady do uzyskania zapewnień kredytowej w wysokości dwudziestu milionów USD, a takiej sumy spółka nie posiadała. Jedynym rozstrzygnięciem było wzięcie kredyty u Grand Ltd. – zastawem miały być udziały spółki PZL Mielec Cargo. Prokurator oskarżył szefów zakładów lotniczych o preparowanie papierów, pozwalających na stworzenie prawnych sposobności dokonania przejęcia udziałów.

Afera mielecka wyroki sądowe miała w tym zakresie uniewinniające. Andrzej Gaj i Józef Gaj zostali uniewinnieni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>